Refundacja podatku VAT za paliwa gazowe
Refundacji podatku VAT za gaz ziemny za dostarczone paliwa gazowe:
- od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
- od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r.
I. Komu przysługuje refundacja podatku VAT?
Należy łącznie spełnić dwa warunki:
- Warunek 1:
- Refundacja przysługuje gospodarstwom domowym, których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł gazowy, bojler gazowy , podgrzewacz gazowy przepływowy. Urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi muszą być zgłoszone lub wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB),
- Warunek 2:
- Gospodarstwo domowe spełnia kryterium dochodowe:
- w gospodarstwie jednoosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza 2100zł,
- w gospodarstwie domowym wieloosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę,
Pod uwagę brane są dochody uzyskane w roku 2022.
II. Kto składa wniosek
Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.
III. Gdzie składa się wniosek
Wniosek należy złożyć w gminie właściwej ze względu na adres gospodarstwa domowego.
W gminie Swarzędz wniosek o przyznanie refundację podatku VAT składa się w Centrum Usług Społecznych w Swarzędzu, ul. Poznańska 25.
IV. Sposób złożenia wniosku
Wniosek składa się:
- na piśmie
W Centrum Pomocy Społecznej w Swarzędzu, ul. Poznańska 25.
Wzór wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r.
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2023-r/
Wzór wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2024 r.
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2024-r/
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT:
Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/.
Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne.
- przy użyciu aplikacji mObywatel
Pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę:
https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1
Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
- Załączniki niezbędne do poprawnego złożenia wniosku:
W każdym przypadku:
- faktura VAT (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
- dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
Jeśli to niezbędne w danym przypadku:
- dokumenty zaświadczające o dochodzie
Jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, wnioskodawca nie załącza zaświadczeń dotyczących dochodów. Urząd uzyskuje dane dotyczące dochodu podlegającego opodatkowaniu poprzez usługę CSIZS Emp@tia.
Jeśli wnioskodawca lub członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy przedstawić dodatkowe dokumenty dotyczące tych dochodów. Dokumenty te podlegają weryfikacji przez organ rozpatrujący wniosek. Takimi dokumentami mogą być na przykład:
- dowód zasądzenia alimentów,
- informacje o dochodach uzyskiwanych z gospodarstwa rolnego,
- informacje o przyznanym stypendium,
- informacja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego.
- Termin złożenia wniosku
Wnioski o refundację podatku VAT można składać nie później niż do dnia 30 września 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
- Wypłata refundacji podatku VAT
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu refundacji podatku VAT:
- na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej,
- informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT (w przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o refundację podatku VAT).
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji.